Kako preživeti zimu i sačuvati energiju

Hladno vreme nije razlog da se prejedate, ne izlazite iz kuće i tugujete. Iskoristite zimu da posvetite više pažnje svom načinu života.

Ne volim zimu i hladnoću, kao i mnogi od vas. Većina ljudi koji me upoznaju iznenade se kada čuju da sam zimogrožljiva, a pritom i Ruskinja. Onda neki često kažu: “e, pa to je zato što ne jedeš meso! Uzmi slaninicu, pojedi sarmu i biće ti super”. Samo se nasmejem. U stvari, to uopšte ne zavisi od toga gde se čovek rodio i kako se hrani. Zimogrožljiva sam otkad znam za sebe, a tako je bilo i dok sam jela meso i drugu, nezdravu hranu.

Iako zima u Srbiji nije toliko surova i traje mnogo kraće od moskovske, opet je hladna, dosadna i svi jedva čekaju da prođe. Tokom poslednjih godina, slušajući svoje telo, odredila sam nekoliko aktivnosti koji mi pomažu da lakše podnesem hladnoću i zimu. Nadam se da će ovi jednostavni saveti pomoći i vama da preživite do leta vitki, zdravi i srećni.

Manje sunca – više tople hrane i zagrevanja!

1. Piti toplu vodu i čajeve. Zvuči kao svima poznata istina, međutim malo ljudi zaista se pridržavaju ovog najlakšeg načina da se ugrejete. Grejući vas iznutra, vruća tečnost doprinosi dobrom varenju i čišćenju organizma. Dobro je i za kožu koja zbog pojačanog grejanja u stanovima postaje dehidrirana.

Popijte čašu tople vode ili biljnog čaja ujutru, pre obroka ili sat vremena posle. Možete dodavati sok limuna, đumbir ili ljutu papričicu.

2. Đumbir i ljuta papričica ne samo što najbolje greju, već daju energiju i stimulišu bolje varenje.

Zimi obavezno dodajem komadić svežeg đumbira u jutarnje smoothie-e i ceđene sokove, a tokom dana više puta popijem čaj sa đumbirom, limunom i medom na koji sam se navukla putujući po Himalajama. Čuveni „honey lemon ginger tea“ je piće broj 1 na velikim nadmorskim visinama. A mnogi već znaju da je đumbir odličan prirodni lek protiv prehlade.

U potaže i dinstano ili pečeno povrće dodajem prstohvat đumbira u prahu ili mlevene čili paprike. Čili je dobar za cirkulaciju i protiv infekcija. Drugi začini koji greju su kari, crni biber i cimet. Cimet obožavam i dodajem ga u mleko od orašastih plodova i skoro u svaki dezert.

3. Fizička aktivnost zimi nam je još potrebnija.

Ako nemate vremena ili volje da odete na pravi trening, vežbajte kod kuće. Čak i 15 do 20 minuta aktivnih vežbi svaki dan doneće promenu. Ja se trudim da ne propuštam treninge u teretani, a za kućnu varijantu toplo preporučujem kompleks funkcionalnih vežbi australijske atletičarke i fitnes gurua Amande Bisk koju već duže vreme pratim.

Pored dugotrajnih i skupih fitnes programa, na svom sajtu Amanda besplatno nudi nedeljni program kratkih ali vrlo intenzivnih vežbi koje traju samo 20 minuta dnevno! Program se zove „Pre-training“, ali ne zavaravajte se, neće biti lako. Međutim, to je samo 20 minuta dnevno, toliko svako može da odvoji.

Još jedna prednost njenog programa je u tome što vam za trening treba samo prostirka i štoperica, ništa više. Ako ste redovni, rezultat će doći vrlo brzo, provereno!

4. Topli obrok za hladno vreme. Pogotovu takav za čiju pripremu ne treba puno vremena i koji neće biti težak za želudac.

Dok se leti uglavnom hranim laganim salatama i voćem, zimi organizam jednostavno traži toplu hranjivu klopu. Kad ogladnim, najčešće ubacim u rernu bundevu, batat, šargarepu ili karfiol ili stavim mešano povrće da se dinsta (šta god nađem u frižideru – brokoli, tikvice, paprike, patlidžan, batat, šargarepa, itd). Dok se povrće sprema, seckam sveže povrće za salatu, a dok jedemo salatu, povrće je već gotovo. 🙂

Pečena bundeva, karfiol, šargarepa ili batat zajedno za toplom vodom i začinima idu u blender i za minut imam gotov potaž. Ostalo povrće jedemo sa brzo skuvanim žitaricama (heljda, kinoa, kus kus, bulgur). Uz kozji sir ili hrskavi hleb od proklijalih zrna, ukusan i hranjivi ručak je gotov!

5. Proteini. Na svom blogu ne pričam o mesu, ali dobro znamo i druge izvore proteina.

Najbolje zimske namirnice bogati belančevinama su mahunarke: pasulj, leblebija, sočivo i mungo pasulj. Jeste da zahtevaju potapanje (sem sočiva), ali samo ih ostavite potopljene preko noći, sutradan skuvate i tokom narednih dana dodajete u salate i glavna jela.

Mahunarke odlično idu uz jake začine – kari, đumbir, čili, korijander i sl. U ovoj kombinaciji vas odlično zasite i ugreju.

6. SPAs od zime. Sauna i topla voda ne samo dobro greju, već i opuštaju telo od napetosti i stresa. Znojeći se u sauni, svaki put doprinosite čišćenju organizma od toksina i štetnih materija.

Najefikasniji i najbezbedniji način je infracrvena sauna. Na temperaturi samo 45-55 stepeni, infracrveni talasi duboko zagrevaju tkiva, mišići, kosti i zglobovi i ubrzavaju protok krvi i drugih telesnih tečnosti. Povišena temperatura tela koju postižete u sauni, doprinosi uništavanju bakterija, gljivica i parazita. Ako imate mogućnost, posećujte saunu jednom nedeljno.

Dobrobiti tople banjske vode su dobro poznate, ali po meni je najbitnije da se nakon nekoliko sati provedenih u banji, osećam zadovoljnije, odmornije i srećnije.

Ako niste u mogućnosti da posećujete saunu ili banju, možete da napunite kod kuće kadu sa toplom vodom, dodati morsku so, omiljeno eterično ulje i u potpunosti posvetiti sebi sat vremena. Prijaće vam da se potpuno isključite od spoljnog sveta (mobilni telefon ostavite van kupatila!). Nakon saune namažite na telo kokosovo, maslinovo ili drugo ulje i vaša koža će vam biti jako zahvalna.

7. Orašasti plodovi i med. Male količine vas odlično zasite, a imaju i zagrevajući efekat (pogotovu med, koji se ne preporučuje ako imate visoku temperaturu – ona će skočiti još više).

Nemojte samo kupovati pečene ili pržene orašaste plodove, uvek birajte sirove, a ovde sam pisala kako se pravilno jedu.

8. Sveže povrće i voće. Kada se smrzavamo, hladne salate i smoothie nas manje privlače, ali unos vitamina iz voća i povrća neophodni su kako bismo ostali vitki i zdravi tokom zime. Kako biste ih sačuvali u svakodnevnim obrocima, savetujem sledeće:

– Nemojte stavljati voće u frižider. Nekoliko dana odlično može da izdrži na sobnoj temperaturi, a mnogo je prijatnije za jelo,
– Dodajte u salate i obroke sveže klice – jedan od glavnih izvora vitamina i enzima. Ovde pročitajte kako uzgajati klice u kućnim uslovima,
– Kupujte sezonsko voće (japansku jabuku, mandarine, pomorandže itd.) i povrće (zimi uglavnom korenasto)
– Ne zaboravljajte na začinsko bilje – sadži u sebi puno vitamina i minerala. Ja dodajem svež peršun, mirođiju ili korijander bukvalno u svako jelo. Možete i njega da gajite kod kuće.

9. Pozitivne promene. Zima je odlično vreme da uradite sve za šta nemate vremena leti – da očistite kuću od nepotrebnih stvari, ulepšate vaš životni prostor, stvorite nove navike i posvetite se svom razvoju. Loše vreme kao da je izmišljeno za nove knjige, filmove i serije. Trudite se da to ne bude samo zabava, već i da naučite nešto novo i korisno 🙂

Share

Share to Google Buzz
Share to Google Plus

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fifteen − seven =