Q&A

Dosta pitanja mi stiže preko privatnih poruka na fejsbuku i instagramu, pa sam pomislila da bi odgovori na mnoga pitanja bili zanimljivi i korisni za sve vas. U novoj rubrici Q&A odgovaraću na vaša pitanja o ishrani, kuvanju, detoksu i svom ličnom iskustvu.

Danas ćete saznati o tome koje namirnice treba potapati, koje ulje najbolje izdržava visoke temperature, kako napraviti zdravi majonez i rusku salatu, kako treba čuvati začine i kako se koristi sveži koren kurkume.

Q: Koje namirnice treba potapati? Da li treba potapati i semenke?

A: Poželjno je potapati sve mahunarke (pasulj, sočivo, leblebiju, suvi grašak i dr.), žitarice i orašaste plodove. To to postoje nekoliko osnovnih razloga. Prvo, oni sadrže inhibitore enzima koji negativno utiču na naše varenje jer blokiraju naše sopstvene enzime za varenje. Drugo, sadrže fitinsku kiselinu koja sprečava apsorpciju mnogih važnih minerala i dodatno otežava varenje. Zbog toga mnogi imaju osećaj nadimanja u stomaku posle jela sa mahunarkama. Ako samo skuvate suva zrna, inhibitori i fitinska kiselina ostaju u njima, oslobađajući svoja negativna dejstva. Više o tome sam pisala ovde.

Sitne semenke (čia, lan) su same po sebi lakše za usvajanje i nije toliko neophodno da ih potapate, ali više koristi ima u potopljenim. Takođe, ako potopite čia ili lanene semenke, posle 10 minuta ćete dobiti želatinastu lepljivu masu jer semenke nabubre i vezuju za sebe vodu. Zbog toga se koriste kao zamena za jaja u veganskim receptima ili za veganske pudinge.

Q: Koje ulje je najbezbednije pri termičkoj obradi?

A: Na prvom mestu među uljima koje najbolje izdržavaju visoke temperature je kokosovo ulje. Na drugom mestu je gi (ghee, prečišćeni maslac). Međutim, sa ovim uljima ne treba preterivati zbog visokog sadržaja zasićenih masnih kiselina. Na trećem mestu je maslinovo! Uprkos mišljenju da nije dobro za prženje, sada su dokazali da mu je tačka dimljenja 200-240 stepeni. Takođe, za prženje je dobro ulje grožđanih semenki (ali po meni ima prejak ukus).

Ali je najzdravije izbegavati sva ulja, jer nisu bogata nutrijentima, a pritom su vrlo kalorična. Pošto ulja ne sadrže vlakna, bukvalno uzimamo čiste kalorije bez osećaja da su nas zasitila. Iz istog razloga sa uljima je lako preterati. Ako dodajete ulja u ishranu zbog zdravlja, bolje pojedite cele masline, avokado ili kokos – dobićete mnogo više koristi.

Q: Kako da napravim zdraviju verziju ruske salate? Šta staviti umesto kupovnog majoneza?

A: Što se tiče sastojaka za rusku salatu, ja bih stavila: kuvani krompir i šargarepu, grašak, svezi i/ili kiseli krastavac, tofu, mirođiju i mladi luk.

Zdravi veganski majonez je lako napraviti kod kuće. Trebaće vam: 100ml maslinovog ulja, 50ml biljnog mleka (sojino, bademovo, ovseno ili bilo koje drugo), 1-2 kasičice limunovog soka, 1 kašičica senfa, 1/2 kasičice soli, plus bilo koji zacini po želji. Spojiti ulje i mleko u blenderu ili štapnim mikserom i mešati. Dodati limunov sok i so i ponovo izblendirati. Na kraju dodati malo senfa i opet izmiksati.

Q: Kako treba čuvati začine?

A: Začini ne vole svetlost, pa ih je najbolje cuvati u neprovidnim kutijama. Ako ih čuvate u providnim, onda ih držite u fioci, ne na otvorenom, ili barem što dalje od direktne sunčane svetlosti.

Začini ne vole ni visoke temperature – nemojte ih držati blizu šporeta. Frižider isto nije najbolje rešenje, jer hladnoća i vlažnost utiču na ukus i aromu začina. Jedini začin koji voli hladne temperature je paprika (sve vrste – slatka, čili itd).

Začini u celovitom obliku (semenke, bobice, korenje) mogu se čuvati oko tri godine, dok mleveni brzo gube miris, ukus i svoja vredna svojstva. Zbog toga stručnjaci preporučuju kupovati samo cele začine i samleti ih neposredno tokom pripreme jela.

Q: Kako je najbolje koristiti svežu kurkumu?

A: Svezu kurkumu je najbolje dodavati u smuti – izblendirajte je zajedno sa drugim sastojcima. Evo jedan od recepata:

2 banane
1 čaša kokosovog ili drugog biljnog mleka (ili vode)
½ korena oljuštenog korena kurkume
2 cm svežeg đumbira

Spojite sve sastojke u blenderu i dobićete svoju porciju zdravlja. U smutijima kurkuma se dobro kombinuje sa pomorandžom, ananasom, limunom, urmama, jabukom i cimetom.

Imate pitanja? Pišite u komentarima!

Share

Share to Google Buzz
Share to Google Plus

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ten − 5 =